Assalamualaikum Mothers,
Semalam Alhamdulillah, saya ada kongsikan satu cara untuk tarik anak kedua saya, Azeem (4 tahun) untuk membaca. Dalam post ini, in sha Allah saya kongsikan satu cara untuk saya tarik dia belajar ‘bunyi’ phonemesΒ (seperti ‘ai‘, ‘ay‘) Phase 3 yang perlu dia revise sebelum masuk Year 1.
Seperti yang telah saya kongsikan, sedikit mencabar hendak ajar Azeem language art. The normal worksheet sometimes works, sometimes does not work forΒ him. π Dia tak berapa gemar duduk diam untuk menulis atau membaca atas meja. π
Jadi, saya buat ini untuk ajar dia. Nampak dia suka, dan Alhamdulillah semua anak-anak participate sekali! Dapat ajar mereka untuk ‘work together’ in sha Allah. Moh saya kongsikan ya. π
1. Mula2 saya ambil kad manila dan lipat dua. Kad manila biasa je.
2. Kemudian saya potong sikit untuk jadi bentuk rumah.
3. Maka ‘rumah’ ada 2 bahagian – bahagian luar, dan bahagian dalam. Potong 2 keping kertas untuk jadi ‘tingkap’ dan satu keping untuk jadi ‘pintu’.
Tada, jadi bahagian luar rumah. π
4. Seterusnya, untuk bahagian ‘dalam’ rumah saya lukis macam rumah betul. Hehehe. Seronok dan excited anak-anak saya masa tu. Suka sangat diorang duk komen lukisan saya. Saya tak reti sangat lukis. Main lukis je, untuk seronok-seronok. π (Minta maaf gambar masa melukis tiada, sebab sibuk melukis)
5. Semangatlah anak-anak hendak mewarna bahagian dalam rumah ni. Sambil bercerita-cerita imaginasi mereka. Termasuk Aqeel! π
Aqeel la yang conteng atas tu! π
Hasil Aqeel mewarna! π Mula-mula kakak dan abang tak puas hati sebab diorang kata comot. Dan seperti biasa, saya terangkan bahawa itulah cara Aqeel mewarna. Lama-lama mereka terima. π Yang penting mereka ‘berjemaah’ buat kerja.
6. Bila bahagian dalam dah siap, Aleeyah tuliskan tajuk di atas bumbung rumah. Saya tanya mereka nak namakan apa keluarga ni, dan mereka kata nak namakan ‘Azrul’s family‘ (abah dia le..) π Jadi ikut saja. π
7. Hari berikutnya, Azeem tampal beberapa ‘ahli keluarga’ yang ada dibadannya bunyi ‘ai’ dan ‘a’. π Saya sediakan juga satu beg untuk setiap ‘ahli keluarga’ tersebut, supaya dia dapat lukis perkataan-perkataan yang dia baca. Boleh carik macam-macam resources di link ini: www.sparklebox.co.uk.Β Gambar ‘ahli keluarga’ ini saya dapat daripada link tersebut. π
Azeem letak budak lelaki di dalam bilik tidur.
‘Mr Azrul’ dalam dapur! Hihi, mungkin sebab abah mereka memang suka memasak! π
Selepas saya bunyikan ‘ai‘, saya mintak dia eja ketiga-tiga perkataan yang ada di situ – rain, pain, train. Alhamdulillah dia dapat eja. Kemudian minta dia lukis atas beg. π
Ini pula dia lukis alien! π
Yeaayyy! Itulah aktiviti yang saya buat bersama-sama anak-anak di rumah untuk tarik perhatian Azeem belajar ‘letter sound‘. Alhamdulillah dia suka. Mungkin dia tak sedar dia tengah belajar. π In sha Allah perlahan-lahan akan ditambah ‘ahli keluarga’ rumah ini, apabila dia dah kuasai sesuatu bunyi. Flash card biasa macam tak menarik perhatian dia.
Beberapa jam selepas itu, semasa dia sedang bermain, saya saja tanya dia,
“How do we spell ‘ai‘?”
Alhamdulillah dia dapat beritahu jawapan yang betul. π
Inilah rumah Mr. Azrul’s Word Family! π Dah ada 2 orang ahli! π
Sekian sahaja perkongsian kali ini! May Allah grant us health and energy to continue our Ramadhan journey.. π
Jazakumullahukhairan.