A Mom's Journey

Enjoying life as a mom

Mengajar ‘Letter Sounds’ (Bunyi Huruf) kepada Toddler

Leave a comment

Assalamualaikum Mothers,

Semasa saya sibuk mengajar Azeem bunyi huruf (letter sound) dalam hujung tahun lepas (Azeem baru masuk sekolah), saya perhatikan, dalam masa yang sama, Aqeel (yang baru masuk 2 tahun pada masa itu) dapat ‘catch up‘ bunyi-bunyi huruf tersebut. Mungkin betul apa yang dikatakan oleh insan-insan yang mengkaji tentang perkembangan kanak-kanak, iaitu kanak-kanak berusia 3 tahun ke bawah mempunyai kebolehan menghafal yang sangat bagus. SubhanAllah, all praises to Allah!

Ini video yang mereka tengok, yang mana secara tak sengaja saya lihat Aqeel kenal dan hafal bunyi2 tersebut. 🙂

Walaubagaimanapun, saya tidak mahu tekan dan stresskan Aqeel, untuk push dia ke next level. Dan saya tak nak stresskan diri juga. Hehehe. Saya prefer untuk pergi perlahan-lahan, dan ‘take it easy‘ dalam mengajar anak-anak. Saya cuba untuk buat sikit-sikit dan dengan harapan konsisten (may Allah help me). Saya rasa lebih baik begini daripada saya cuba push dengan gigih dalam satu masa, dan mungkin lepas tu ada kemungkinan saya tinggalkan, sebab kepenatan. 😦 Ya, menjadi mama ni, bukan sahaja fokus kepada mengajar anak-anak. Selain mengajar, perlu ‘gigih’ juga menjadi chef, driver, a wife (hihi, part ni jangan lupa), cleaner (hihi, bunyi mcm tak kena, tapi mmg kerja utama ni..tatau nak namakan apa) :), awek laundry dan sebagainya. Maka, perlu berlaku adil pada diri sendiri, dan insan-insan sekeliling and cherish the moments! 🙂 Apa yang dapat buat, Alhamdulillah…

OK, meh in sha Allah saya kongsikan ya, perjalanan kami yang slow and steady (hopefully).. 🙂

Tengok Video

Saya beri Aqeel tengok video tersebut bila ada masa lapang. Tetapi saya tidak pasang dengan kerap. Lama dah saya tak pasang sebenarnya, baru recently Aqeel minta untuk tengok semula video tu. Saya lihat, cara video tersebut dibuat memainkan peranan penting, kerana Aqeel lihat huruf sebagai ‘character‘. Maka, mungkin disebabkan itu, dia dapat hafal, with the Will of Allah, of course. Walaubagaimanapun, saya lihat dia belum lagi hafal kesemua bunyi. Takpe, take it easy anakku..

BBC Phonics

 Ini pek video tersebut. Beli di Early Learning Center (ELC).

Dalam pek video tu, ada diberi sekali satu carta alphabet. Bagus untuk anak-anak lihat dan ‘enhance‘ ingatan mereka.

Aktiviti Padankan

Berdasarkan pemerhatian ke atas 3 orang anak-anak saya dan beberapa kanak-kanak sebelum ni, saya lihat, sebelum mengenal huruf, seseorang kanak-kanak perlu ada kebolehan untuk mengenal bentuk, dan memadankan bentuk-bentuk yang sama. Tidak perlu tahu nama atau sebut. Cuma dapat tunjuk pun OK. Salah satu cara saya  buat untuk bantu dia mengenal dan memadankan objek ialah dengan menggunakan buku seperti ini:

Padankan

Buku ini sesuai untuk beginner. Lepas anak dah dapat padankan dengan senang, bolehlah beli buku yang lebih advance. Aqeel suka baca buku ni, sampai sekarang! 🙂

isi kandungan

Kanak-kanak perlu cari gambar-gambar yang ditunjukkan di dalam kotak (di bahagian tepi) di dalam ‘scene‘ yang ditunjukkan pada setiap mukasurat. Seronok bila duduk berehat sambil baca buku ni dengan anak-anak. Banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan untuk bantu anak-anak kuasai skil ini. Tapi, dalam post yang lain kot (in sha Allah). Nanti panjang sangat. 🙂

Apabila anak-anak dah ada kebolehan untuk memadankan objek-objek yang nyata atau disekeliling mereka, tahap seterusnya ialah untuk padankan huruf pula. Selagi mereka tiada kebolehan ni, susah juga untuk kenalkan huruf kepada mereka. Tak tahu bunyi atau nama huruf pun takpe. Kalau dapat tahu bunyi, Alhamdulillah.. 🙂

Lepas Aqeel lihat video yang saya kongsikan di atas, saya sengaja minta dia padankan huruf yang sama, daripada 2 bahan yang berlainan. Satu daripada buku alphabet dia, dan satu lagi saya print (gambar bola):

Match 2

Match

Ini masa dia baru masuk 2 tahun. Dia belum fasih bercakap lagi masa tu. Dan rupanya pada usia tu, kanak-kanak dah boleh kenal huruf. Saya tak pernah cuba seperti ini dengan kedua-dua anak sebelum ni, sebab sibuk dulu. Sekarang baru saya faham dan tahu (selepas real life practical. Hihi). MashaAllah, we learn from our children..

Dan saya juga cuba ‘buat’ huruf-huruf menggunakan playdoh, untuk lihat samada dia dapat cam atau tidak. Alhamdulillah gaya macam cikgu 🙂 (Gaya itu penting). Hihihi.

My Sounds Craft Book

Sebelum ini, Aqeel cuma belajar secara informal, iaitu, mana-mana bunyi yang dia dapat ‘tangkap’, Alhamdulillah. Dan saya biar je dia macam tu (dalam lebih kurang 6-7 bulan). Baru sekarang saya mahu mulakan mengajar secara sistematik kepada Aqeel. Saya gunakan sistem Jolly Phonics, iaitu, saya mengajar tak ikut susunan alphabet (a,b,c..) tetapi saya ikut fasa yang mereka gunakan. Contohnya, mereka mula dengan ajar huruf (s,a,t,i,p,n). Maka saya ikut sebegitu.

My Sounds Craft Book

Saya sediakan dia satu ‘buku’ untuk dia buat ‘craft’ setiap huruf. Semalam kami mulakan dengan huruf ‘s’. Aqeel sebut ‘ssssss’ sambil buat. Alhamdulillah dia dah kenal, maka senang sikit. Boleh download buku di sini ya dan personalized untuk anak-anak sendiri. 🙂 My Sound Craft Book_satipn. Saya sengaja buat extra 2 mukasurat di dalam worksheet tersebut, sekiranya saya mahu buat ulangkaji kesemua huruf-huruf yang dia telah belajar (satipn).

ssss

Saya potong bentuk ‘s’ seperti ular, dan minta dia tampalkan belang-belang ular tersebut. Seterusnya, kami tampal ‘s’ ini ke dalam buku ‘My Sounds Craft Book‘ dia.

ssss

Di bahagian bawah, saya letak 4 huruf ‘s’ untuk dia praktis tulis. Hihi ni la cara dia tulis:

Aqeel menulis

Seterusnya, saya beri Aqeel buku Jurnal, untuk dia praktis menulis. Kami baru mulakan aktiviti ‘jurnal’ ni semalam, selepas dapat inspirasi daripada blog ini: Journal With 3 Years Old. Sebelum ini, untuk kakak dan abang je. Setelah saya nampak dia ‘struggle‘ untuk tulis menggunakan pensil (walaupun saiz JUMBO), saya beri dia marker untuk dia tulis dalam jurnal. Nampak lebih senang. Dan semalam dengan gigih kami cari satu set marker JUMBO untuk dia. Hehehe.

Marker JUMBOMarker JUMBO

Jurnal

Saya gunakan buku yang keras, supaya tahan lama, seperti yang dicadangkan di dalam blog tersebut. 🙂 Saya suka tiru idea orang. Hihihi. Lihat, Aqeel cuba lukis ‘s’ macam saya buat, dan yang menariknya, dia juga cuba tulis garisan dari kiri ke kanan (2 garisan hijau melintang), kerana sebelum ini saya pernah ajar dia. SubhanAllah, ingat lagi dia.. Saya juga pegang jari dia, dan ikut bentuk ‘s’ daripada atas, supaya dia dapat ‘rasa’ bentuk ‘s’. Yang ini saya gunakan buku ‘montessori’, yang mana memang dah disediakan bentuk setiap huruf dengan menggunakan kertas pasir.

Yeaahh, itu perjalanan kami setakat ini, secara ringkas. May Allah help us to learn more, and to be consistent. Perlahan-lahan, lama-lama jadi bukit, in sha Allah. Yang penting, anak-anak tidak rasa tertekan dalam perjalanan tersebut, biiznillah..Dan subhanAllah, mesti sangat seronok untuk lihat jurnal dan segala hasil kerja ni, selepas 10 atau 20 tahun akan datang! 🙂 In sha Allah..

Sekian sahaja perkongsian kali ini. 🙂 Saya alu-alukan cadangan dan perkongsian daripada ibu-ibu lain, supaya kita dapat belajar sama-sama. 🙂 Segala yang baik daripada Allah dan segala kelemahan adalah daripada diri saya sendiri. Jazakumullahukhairan. 🙂

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s