A Mom's Journey

Enjoying life as a mom


1 Comment

10 Tips Memilih Buku untuk Anak Berusia 6 tahun ke Bawah

Assalamualaikum Mothers,

Beberapa tahun sebelum ini, setiap kali saya masuk ke kedai buku untuk belikan buku anak-anak, saya pasti keliru…

“Buku apalah nak beli untuk anak?”

“Dia suka ke buku ni?”

“Sesuai ke buku ni untuk umur dia?”

“Buku ni boleh pakai sekejap atau lama?”

10 Tips Memilih Buku untuk Kanak-Kanak Berusia 6 Tahun ke Bawah

Alhamdulillah, dengan izin Allah, setelah menjadikan aktiviti membaca bersama anak-anak sebagai satu rutin kami sekeluarga, saya dapat sedikit sebanyak ‘agak’ buku apa yang sesuai untuk dibacakan kepada kanak-kanak berusi 6 tahun ke bawah. In sha Allah saya akan kongsikan bagaimana saya pilih buku anak-anak dengan ibu-ibu yang saya hormati sekalian ye.. 🙂

Oppss, bagus juga untuk saya ‘mention‘, ini adalah buku-buku yang kita bacakan kepada mereka (sekiranya anak-anak tidak dapat membaca lagi). Dan juga sesuai untuk anak-anak yang sudah boleh membaca.

Secara Ringkas tentang Faedah Membaca kepada Anak-Anak.

Lebih awal kita perkenalkan buku kepada anak-anak lebih baik. Apa faedahnya? Di sini saya kongsikan 2 link yang beri penerangan ringkas tentang faedah membaca bersama anak-anak dan faedah anak-anak kita dapat membaca di awal usia. Anak-anak yang biasa membaca bersama ibubapa in sha Allah akan mudah belajar membaca. Tapi jangan stress ye kalau anak tak membaca lagi. Perlahan-lahan, we start from the beginning. In sha Allah.

5 Hidden Benefits of Reading for Kids

Benefits of Early Reading 

Ada banyak lagi faedah-faedah yang dikongsikan oleh guru, ibu bapa dan pengkaji di dalam internet dan buku-buku. Dan in sha Allah, apabila kita cuba sendiri, kita akan dapat rasai dan lihat faedah tersebut dalam diri anak-anak. Tetapi seperti biasa, kita tidak boleh terus mengharapkan hasil dalam sebulan dua. It took me 4 years to see the result in Aleeyah (untuk mula membaca). Tapi bukan lagi result sebenar. Saya rasa hasil sebenar mungkin 20 tahun akan datang. Allahu’alam 🙂 I don’t know. Bagi saya yang lebih penting ialah saya cuba untuk melaksanakan apa yang saya mampu buat kepada anak-anak saya. The reward is from Allah! In sha Allah!

Aqeel Baca2

1. Material/Bahan.

Apabila seorang kanak-kanak baru diperkenalkan dengan buku, dia tak tahu apa itu buku. Saya lihat, sifat semulajadi seseorang kanak-kanak ialah, dia akan ‘explore‘ barang-barang baru yang dia temui. Salah satu cara dia ‘explore‘ ialah dengan menggigit, menghisap atau mengoyak! 🙂 Hihihi. Lama kelamaan, daripada pemerhatian dan praktis berterusan, serta peningkatan kematangan, in sha Allah seseorang kanak-kanak dapat faham fungsi sebuah buku –> untuk dibaca, bukan untuk dimakan atau dikoyakkan. 🙂

Maka, saya rasa saya tidak perlu sekat ‘minat’ anak-anak terhadap buku cuma kerana dia suka gigit buku atau koyakkan buku. 🙂 Memang sedih kalau dia koyakkan buku, terutama bila buku itu mahal! Hihihi. Jadi apa yang boleh saya buat ialah –> pilih bahan yang sesuai dengan ‘tindakbalas’ anak-anak.

Alhamdulillah, sekarang, buku bukan sahaja dibuat daripada satu jenis bahan – kertas, tetapi sudah dipelbagaikan untuk disesuaikan dengan umur anak-anak. Sekiranya ibu2 lihat anak-anak di dalam fasa ‘makan’ buku (hehehe), bolehlah beli buku jenis kain. Atau sekiranya ibu2 nak anak-anak main air sambil ‘baca’ buku, boleh lah belikan mereka buku yang menggunakan material plastik. Maka, kita boleh terus pupuk minat anak terhadap buku –> baca sambil makan! 🙂

buku kain

Buku kain ni anak-anak sangat suka masa mereka kecil sebab boleh tarik-tarik, gigit, main dan sebagainya. Bila kotor, boleh basuh. 🙂

Tahap seterusnya, anak-anak mungkin sudah kurang makan buku :), tapi nak mengoyak pula! Buku yang sesuai untuk fasa ini ialah yang jenis kadbod atau kertas keras. Maka, kuranglah potensi dia untuk koyakkan buku tersebut. Tapi, bak kata orang tua-tua, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Aqeel dapat jugak koyakkan buku kadbod yang saya belikan untuk dia! Hihi. Takpe lah, sekurang-kurangnya mengurangkan kebarangkalian buku rosak sejurus selepas beli. 🙂

Sekiranya anak-anak ibu2 di dalam fasa koyak mengoyak, saya syorkan supaya ibu-ibu elakkan beli buku ‘flip-flap’ buat sementara waktu. Tapi, tak dinafikan, kanak-kanak sangat suka baca buku flip-flap. Mungkin kerana mereka mungkin sifat ingin tahu yang tinggi, maka benda-benda tersorok memang mereka suka nak explore! Dan sangat bagus sebenarnya buku sebegini.

buku flip flap

 Contoh buku flip-flap. 🙂

Alternatifnya (kalau nampak anak memang sangat suka buku flip-flap), ibu2 boleh juga pastikan buku tersebut dibaca semasa ibu2 ada bersama. Atau pilih buku jenis kain atau plastik. Saya lihat, anak-anak saya, semasa mereka di fasa ‘aktif mengoyak’, memang sangat ‘geram’ dengan flip-flap tersebut. Memang pantang lepa, hilanglah segala flip-flap! 🙂

Sekiranya anak-anak ibu2 yang saya hormati dah melepasi fasa makan buku, koyak buku dan sebagainya (hehehe), boleh lah terus beli buku jenis kertas yang biasa kita gunakan.

Dan sebenarnya, anak-anak kecil dalam fasa ‘makan dan koyak’ boleh juga diperkenalkan dengan buku kertas biasa. Bagus sebenarnya untuk dia belajar selak buku tersebut (kuatkan jari) dan bina asas membaca. Dan lama-kelamaan, melalui pemerhatian, dia akan faham bagaimana hendak ‘menggunakan’ buku apabila dia lihat cara kita membaca. Cuma, untuk mengurangkan risiko dikoyakkan (sedih kalau buku yang bagus dikoyakkan 😦 ), saya selalu berada di samping anak apabila saya beri dia buku jenis kertas.

2. Banyak Gambar, Kurang Perkataan.

Saya suka pilih buku yang mempunyai gambar yang banyak, ayat ringkas. Terutamanya di tahap awal perkenalkan buku kepada anak. In sha Allah dalam point no 3, saya akan elaborate further. Ada 4 kebaikan kita baca buku bergambar untuk kanak-kanak:

  • Gambar menarik perhatian anak-anak untuk baca buku. Buku yang penuh tulisan tidak menarik perhatian kanak-kanak berumur 6 tahun ke bawah, kecuali anak tersebut sudah boleh membaca dengan lancar. Walaubagaimanapun, saya lihat, Aleeyah walaupun sudah mula membaca novel ringkas, dia tetap suka baca buku bergambar.
  • Gambar itu sendiri dapat menceritakan jalan cerita buku tersebut. Kebolehan untuk faham gambar di dalam buku dan boleh untuk menceritakan kembali menggunakan ayat-ayat sendiri adalah salah satu kebolehan asas untuk anak mula membaca dengan kefahaman (bukan membaca tanpa kefahaman).

Buku

  • Senang untuk kita bacakan! Hihihi! Penat juga nak bacakan buku yang banyak ayat. Hahaha!
  • Boleh kembangkan idea dan membolehkan sesi diskusi dengan anak-anak. Saya lihat anak-anak saya suka beri pendapat tentang gambar-gambar yang mereka lihat dalam setiap buku yang kami baca. Sesetengah penulis/pelukis buku kanak-kanak memang sengaja melukis gambar yang tidak diceritakan di dalam buku, tetapi membolehkan anak-anak buat cerita sendiri. Contohnya ialah buku di bawah. Buku ini ceritakan tentang musang (fox). Tajuk buku ialah Fox’s Socks. Tetapi dalam masa yang sama ada tikus yang sering ada dalam setiap gambar. Saya tak perasan tikus tu pun, sebab tumpu pada musang. Tapi apabila saya bacakan, Aleeyah cakap pada saya, “Mama, look. The mouse takes the flower and wear it on it’s head!” MashaAllah, rupanya dia perasan benda yang saya tak perasan. Mungkin penulis tu memang sengaja buat begitu.. Ini adalah buku hasil tulisan Julia Donaldson dan Axel Scheffler.

Fox's Socks

Sebaiknya, pilih buku yang mempunyai gambar yang jelas, seperti buku Dora di atas, atau buku di atas ini. Buku yang mempunyai gambar terlalu ‘serabut’ tidak dapat menyampaikan jalan cerita kepada anak-anak. Ada juga buku yang beri pendedahan ‘art‘ awal kepada anak-anak seperti buku Eric Carle. Tetapi ia tetap mengekalkan konsep gambar jelas dan ringkas. Sesuai untuk kanak-kanak.

htt

Buku kanak-kanak yang bagus selalunya mempunyai ilustrasi yang dapat mengambarkan cerita yang hendak disampaikan.

3. Kebolehan Anak untuk Fokus.

OK. Ini saya kongsikan berdasarkan pemerhatian saya ya. Saya perhatikan, semakin kerap anak-anak saya membaca bersama saya, semakin meningkat kebolehan mereka untuk fokus. Faktor usia dan kematangan juga memberi impak. Contohnya, pada tahap awal, dia mungkin tak dapat nak habiskan satu buku. Atau mungkin dia cuma boleh fokus kepada buku-buku yang mempunyai ayat yang sangat ringkas. Maka, bila saya pilih buku, saya tidak boleh ‘too ambitious‘ dan paksa dia dengar buku yang mempunyai jalan cerita yang panjang. Ini akan membuatkan dia hilang minat untuk membaca.

Saya suka ikut ‘the flow‘. Pada tahap awal, anak-anak saya cuma boleh ‘terima’ dan suka sangat buku seperti di bawah ini. Ringkas, ayat pendek dan mereka boleh buat aksi! 🙂

htt in

From Head to Toe oleh Eric Carle.

Kemudian, Alhamdulillah, perlahan-lahan saya lihat mereka dapat tingkatkan fokus masing-masing. Mereka dapat duduk lebih lama dan hayati cerita yang dibacakan. Di samping itu, mereka suka ‘berbincang’ sesama sendiri tentang cerita tersebut dan kadang-kadang kaitkan dengan kehidupan mereka seharian. Sekarang saya sudah boleh untuk bacakan buku seperti di bawah ini dalam sesi membaca untuk kesemua anak-anak.

Monkey Puzzle

 Monkey Puzzle oleh Julia Donaldson dan Axel Scheffler. Salah satu penulis kegemaran kami. 🙂

Buku Monkey Puzzle mempunyai ayat lebih panjang. Beberapa bulan dahulu, Aqeel tak boleh nak sabar kalau saya bacakan buku sebegini. Hihi. Dia pasti akan selak, nak cepat habis. Hahaha. Alhamdulillah sekarang nampaknya dia boleh duduk dan dengar. 🙂

Semakin fokus anak-anak bertambah, semakin dia dapat terima jalan cerita yang panjang, dengan ayat-ayat yang lebih panjang dan kompleks. Boleh la beli buku macam ni pula:

Amelia Bedelia

 Amelia Bedelia’s First Apple Pie oleh Herman Parish and Lynne Avril.

Dan seterusnya, sekiranya ibu-ibu lihat anak-anak sudah lancar membaca dan suka baca buku, bolehlah mula beli novel-novel ringkas kepada anak-anak. Atau buku-buku fakta yang mempunyai penjelasan yang lebih mendalam. Saya lihat di sekolah, guru Aleeyah mula berikan dia novel ringkas sebagai latihan membaca, maka saya pun belikan untuk dia baca secara santai di rumah.

novel

Maka, sebaiknya, bila ibu2 pilih buku di kedai buku atau di perpustakaan, pilihlah berdasarkan tahap anak-anak. Tujuan kita ialah untuk memupuk minat anak membaca, maka sebaiknya buku tersebut boleh dibacakan terus dan anak-anak teruja nak dengar. Kita tidak boleh bandingkan anak-anak kita dengan anak-anak orang lain. Even sesama anak-anak kita pun lain kebolehan masing-masing. Fokus in sha Allah dapat dipertingkatkan perlahan-lahan. 🙂

4. Minat Anak.

Apabila kita belikan buku yang mempunyai ilustrasi atau jalan cerita yang anak minat, in sha Allah dia akan teruja nak baca. Contohnya, Aqeel sangat minat penguin! Hihi. Hari tu saya nak ajar dia supaya cakap ‘PLEASE‘ bila minta sesuatu. Bukan main arah orang je. Hihi. Maka saya belikan dia buku berkait dengan ‘manners‘ yang mempunyai character penguin sebagai watak utama! Suka sangat dia baca, dan Alhamdulillah dia belajar perlahan-lahan guna perkataan ‘PLEASE’. 🙂 Dan kalau saya lupa cakap please pun dia ingatkan! 🙂

Penguin Says Please

Penguins Says Please

TAPI! Sebaiknya elakkan daripada terlalu ikut minat anak. Nanti secara tak sengaja kita terhadkan pilihan untuk dia menimba ilmu. In sha Allah dalam point nombor 10, saya ceritakan dengan lebih lanjut ya. 🙂

5. Apa yang Kita Mahu Anak Belajar?

Membaca untuk kanak-kanak kecil bukan sahaja bertujuan untuk ajar anak-anak membaca. Tujuan utama sudah pasti untuk anak-anak menimba ilmu dan belajar perkara-perkara baru. Saya lihat di antara cara terbaik untuk perkenalkan sesuatu perkara kepada anak-anak ialah dengan bacakan dia buku yang mempunyai informasi berkaitan. Buku tersebut pula sebaiknya dalam ‘bentuk’ yang dapat menarik minat dia. Ada beberapa perkara yang mungkin kita mahu anak belajar, seperti contoh:

Our Belief.

Saya seorang Muslim dan saya cuba didik anak-anak tentang Allah dan Islam, dari sekarang. Saya lihat salah satu cara yang berkesan untuk anak-anak faham tentang Islam ialah dengan bacakan kepada mereka buku-buku Islamik. Alhamdulillah, sekarang sudah ada pelbagai buku yang sesuai untuk kanak-kanak berusia 6 tahun ke bawah – banyak gambar dan mempunyai ayat-ayat yang ringkas. Ini dapat menarik minat mereka untuk tahu lebih banyak tentang Islam. May Allah help us to be able to raise our children in the way that pleases Him.

Five Senses_Islamic

Emosi, Kesopanan dan Kesusilaan (Hehehe).

Saya juga suka belikan anak-anak buku-buku berkaitan dengan manners dan perkembangan diri. Seperti buku penguin yang saya tunjukkan di atas. 🙂 Ada satu ketika, anak-anak bujang saya suka sangat memukul, bertumbuk dan sebagainya. 😦 Saya rasa tak sesuai juga kalau saya asyik buat ‘time out‘ atau sound mereka. Saya rasa, saya perlu cari puncanya, atau cuba selesaikan daripada ‘akar’. 🙂

Mungkin mereka tak berapa faham bahawa memukul itu tidak bagus. Mungkin.. Saya lihat, bagi anak-anak lelaki saya, apabila mereka tidak dapat ‘balas’ ‘serangan mulut’ (hehehe) kakak mereka, mereka akan gunakan tangan. Memang perempuan pandai berkata-kata daripada kecil agaknya. Hihi. Dan lelaki mungkin tidak dapat hendak ekspres diri melalui percakapan, maka mereka gunakan fizikal. Allahu’alam, itu apa yang saya perhatikan. Maka, saya beli buku ini dan bacakan kepada mereka semua. 🙂

20140922_080100-1

Saya rasa, lebih elok sekiranya mereka belajar apa yang baik, apa yang tidak baik daripada awal. Dan saya rasa cara berbincang dan bercakap dengan mereka tentang buruk dan baik sesuatu perkara memberi impak jangka masa panjang yang bagus untuk kanak-kanak. Alhamdulillah, saya nampak dah kurang sikit aksi-aksi pukul memukul. Allahu’alam, masih awal hendak saya buat kesimpulan. May Allah help us to raise our kids to be well-mannered adults. Saya masih perlu baaannyyyaaak belajar tentang ini!

Time for a Hug

Buku tentang kasih-sayang ibu dan anak, sesama keluarga, hormat menghormati sesama manusia sangat sesuai untuk kita bacakan kepada anak-anak. Banyak lagi buku-buku sebegini di pasaran. Ibu2 boleh survey di kedai buku ya.

Fakta dan Pengetahuan.

Dahulu, saya ingat kanak-kanak kecil kurang sesuai untuk diperkenalkan dengan fakta dan pengetahuan. Rupa-rupanya sangkaan saya tidak benar. Kanak-kanak kecil memang sangat sesuai diajar tentang fakta dan apa sahaja pengetahuan yang hendak kita kongsikan. Cuma, caranya perlu ‘child-friendly‘. Kita tak dapatlah ajar mereka menggunakan buku universiti kita. 🙂 Sekarang, ada pelbagai buku fakta untuk kanak-kanak. Konsep yang sama seperti buku cerita –> banyak gambar, gambar menarik dan ayat yang ringkas.

belajar tentang badan

 Buku untuk mereka belajar tentang badan manusia. Ini salah satu buku kegemaran mereka!

Buku Dinosaur

Buku tentang dinosaur. Gambar jelas, fakta ringkas. 🙂

Bantu Bina ‘Skil’

Ada beberapa buku yang boleh bantu membina skil anak-anak, seperti contoh buku ‘I Spy‘, di mana melatih anak-anak kecil untuk membezakan bentuk-bentuk objek dan mencari objek-objek tersebut dalam gambar. Ini salah satu skil penting untuk membolehkan anak-anak membaca, in sha Allah.

I Spy

Maka, ibu2 boleh lah pilih atau cari buku-buku berdasarkan apa yang ibu2 rasa sesuai di ajar atau dikongsikan dengan anak masing-masing. 🙂 The choice is yours! 🙂

6. Books with Predictable Sentences.

Sebelum ini, saya pernah kongsikan tentang salah satu jenis buku yang sering digunakan oleh pendidik atau ibubapa untuk ajar anak-anak membaca, iaitu buku yang menggunakan perkataan berulang-ulang. Sekiranya ibu2 belum baca post tersebut, jemput baca ya..

How to Help Children to Learn Sight Words – Step by Step.

Ada juga buku-buku seperti ini yang sesuai untuk dibacakan untuk anak-anak, iaitu tidak mempunyai perkataan-perkataan terhad seperti yang saya kongsikan di dalam post sebelum ini (kerana itu untuk anak sendiri baca). Contohnya seperti buku di bawah ini (buku bertajuk Monkey Puzzle yang telah saya kongsikan di atas), satu ayat yang lebih kurang sama, atau dapat dijangka oleh anak di ulang-ulang pada setiap ‘scene‘.

Contohnya,

Scene ketiga dimulakan dengan ayat “No, no, no. That’s an elephant.”

Scene keempat… “No, no, no. That’s a snake.”

Scene kelima… “No, no, no. That’s a spider.”

Maka, kali kedua saya bacakan buku ini kepada Aqeel, dia sangat suka untuk sebut ayat pertama tu! In sha Allah, ini dapat bantu untuk tingkatkan keyakinan diri anak-anak kita. Apabila dia rasa dia dapat ‘baca’ dan terlibat aktif dalam sesi membaca (sebab dia dapat jangka), dia dapat lihat proses nak membaca ni bukanlah susah sangat. 🙂 In sha Allah mereka akan terus minat untuk belajar membaca sebab nak tau lebih banyak lagi. Biiznillah…

Aqeel baca

7. ‘Rhyming’ Books.

Dahulu, saya tak nampak sangat faedah ‘rhyming books‘. Tetapi sekarang baru saya nampak faedahnya. Apabila kita bacakan buku yang mempunyai ayat-ayat ‘rhyme‘, ia dapat bantu anak belajar tentang bunyi. Banyak sangat membantu anak-anak dalam proses belajar membaca. Contoh buku seperti ini ialah buku Fox’s Socks yang saya kongsikan di atas:

The shirt goes on.

“But my socks! They’ve gone!”

In a cupboard up high,

He finds his bow tie.

Buku Time for a Hug itu pun rhyme juga..

Time for a Hug

Banyak lagi di pasaran. Saya dapati memang banyak buku-buku (terutamanya untuk Toddler) yang menggunakan ayat-ayat yang ‘rhyme‘.

8. Melibatkan Deria

Pada usia awal, kanak-kanak cenderung untuk belajar menggunakan deria-deria mereka (rasa, bau, sentuh, dengar dan lihat). Selain itu, mereka juga suka sekiranya dapat terlibat aktif dalam sesuatu perkara. Sama juga dalam aktiviti membaca. Dalam setiap sesi membaca bersama anak-anak, saya cuba untuk benarkan mereka terlibat secara aktif. Salah satunya ialah dapat pegang buku sendiri dan ‘handle‘ serta explore buku tersebut sendiri.

Sesetengah buku memang dibuatkan khas untuk anak-anak menggunakan deria-deria mereka dan juga dapat terlibat secara aktif dalam sesi membaca. Selalunya, buku-buku untuk anak-anak berusia 3 tahun ke bawah. Seperti contoh, 2 buah buku yang saya tunjuk di bawah ini. Sekiranya ibu-ibu lihat anak kurang minat baca buku, mungkin boleh mulakan dengan buku sebegini. Boleh bawa anak ke kedai buku, dan lihat reaksi dia apabila ditunjukkan buku sebegini. Kalau minat, boleh belikan. 🙂

Touch

 Anak-anak saya sangat suka dapat baca sambil sentuh pelbagai jenis material yang diletakkan di dalam buku ini.

sound

Buku ini pula mempunyai bunyi. Jadi anak-anak suka main. Alhamdulillah, saya lihat Aqeel belajar nama-nama haiwan daripada buku ini. Pada masa itu dia belum boleh bercakap lancar. Saya suka sangat bila dia dapat sebut nama-nama haiwan tersebut. 🙂

9. Kebolehan Anak Membaca.

Dalam sesetengah sesi membaca dengan anak-anak, adakalanya, anak-anak saya (Aleeyah atau Azeem. Selalunya Aleeyah) kata, “Mama, let me read the book.” Saya suka bila dia cakap begitu sebab nampak sedikit sebanyak dia sudah yakin untuk bacakan buku untuk orang lain. Jadi masa Aleeyah di tahap mula membaca, saya belikan buku-buku ringkas untuk dia. Buku yang boleh digunakan samada dalam sesi belajar membaca atau sesi santai – membaca bersama adik-adik yang lain. Contohnya ialah buku seperti di bawah ini.

buku berperingkat

Walaubagaimanapun, seperti yang saya pernah kongsikan, dalam sesi membaca santai, sekiranya anak tidak dapat baca, tidak perlu marah mereka. Boleh berikan clue untuk bantu mereka sebut perkataan-perkataan tersebut, atau kalau mereka kurang selesa, bacakan sahaja. Sesi belajar membaca boleh dibuat pada sesi yang lain. 🙂

10. Kepelbagaian.

Ya, pelbagaikan pembacaan anak-anak. Dahulu saya suka belikan buku fiction (atau buku cerita) sahaja kepada anak-anak. Tetapi di sekolah anak, saya lihat guru-guru ajar anak-anak saya untuk pilih buku jenis yang berlainan – fiction dan non fiction. Selain itu, sekiranya anak minat princess, elakkan beli buku princess sahaja kepada dia. Hehehe. Bacakan buku yang pelbagai supaya anak-anak tidak terkongkong minda atau imaginasi cuma kepada perkara yang dia minat sahaja. Pengetahuan dan dunia itu luas. In sha Allah. 🙂

Kalau anak-anak marah bagaimana?

🙂 Sebenarnya anak saya pun sama. Aqeel suka sangat nak beli buku Ironman dan spiderman. Azeem suka nak beli Ninjago dan sebagainya. Tapi pada saya buku-buku tersebut tidak banyak beri faedah and informasi kepada mereka. Sekali sekali bolehlah, tapi bukan all the time.

Kalau mereka mengamuk kat kedai macam mana? Ya, saya biarkan je! Hihihi. Saya rasa nak disiplinkan anak kena tegas sikit. Hihi. Ini pendapat saya lah. Bila dah reda, baru saya terangkan kepada mereka kenapa saya tak belikan mereka buku-buku sebegitu. Alhamdulillah, saya lihat perlahan-lahan mereka faham.

Alhamdulillah!

Itulah 10 tips yang dapat saya kongsikan. Tak sempurna. Saya jemput ibu-ibu untuk berkongsi tips juga ya. Boleh kita belajar sama-sama! 🙂 Yang penting, setiap kali beli buku anak, kita perlu go through from cover to cover. Lihat jalan cerita, samada sesuai atau tidak dengan anak-anak kita. In sha Allah, bila lama-lama ‘praktis’ beli buku untuk anak, kita dapat agak jenis buku yang sesuai dengan anak-anak.

Semoga dapat beri manfaat kepada yang memerlukan. Enjoy reading with your little ones! 🙂

Jazakumullahukhairan.

Advertisements


Leave a comment

Mengajar ‘Letter Sounds’ (Bunyi Huruf) kepada Toddler

Assalamualaikum Mothers,

Semasa saya sibuk mengajar Azeem bunyi huruf (letter sound) dalam hujung tahun lepas (Azeem baru masuk sekolah), saya perhatikan, dalam masa yang sama, Aqeel (yang baru masuk 2 tahun pada masa itu) dapat ‘catch up‘ bunyi-bunyi huruf tersebut. Mungkin betul apa yang dikatakan oleh insan-insan yang mengkaji tentang perkembangan kanak-kanak, iaitu kanak-kanak berusia 3 tahun ke bawah mempunyai kebolehan menghafal yang sangat bagus. SubhanAllah, all praises to Allah!

Ini video yang mereka tengok, yang mana secara tak sengaja saya lihat Aqeel kenal dan hafal bunyi2 tersebut. 🙂

Walaubagaimanapun, saya tidak mahu tekan dan stresskan Aqeel, untuk push dia ke next level. Dan saya tak nak stresskan diri juga. Hehehe. Saya prefer untuk pergi perlahan-lahan, dan ‘take it easy‘ dalam mengajar anak-anak. Saya cuba untuk buat sikit-sikit dan dengan harapan konsisten (may Allah help me). Saya rasa lebih baik begini daripada saya cuba push dengan gigih dalam satu masa, dan mungkin lepas tu ada kemungkinan saya tinggalkan, sebab kepenatan. 😦 Ya, menjadi mama ni, bukan sahaja fokus kepada mengajar anak-anak. Selain mengajar, perlu ‘gigih’ juga menjadi chef, driver, a wife (hihi, part ni jangan lupa), cleaner (hihi, bunyi mcm tak kena, tapi mmg kerja utama ni..tatau nak namakan apa) :), awek laundry dan sebagainya. Maka, perlu berlaku adil pada diri sendiri, dan insan-insan sekeliling and cherish the moments! 🙂 Apa yang dapat buat, Alhamdulillah…

OK, meh in sha Allah saya kongsikan ya, perjalanan kami yang slow and steady (hopefully).. 🙂

Tengok Video

Saya beri Aqeel tengok video tersebut bila ada masa lapang. Tetapi saya tidak pasang dengan kerap. Lama dah saya tak pasang sebenarnya, baru recently Aqeel minta untuk tengok semula video tu. Saya lihat, cara video tersebut dibuat memainkan peranan penting, kerana Aqeel lihat huruf sebagai ‘character‘. Maka, mungkin disebabkan itu, dia dapat hafal, with the Will of Allah, of course. Walaubagaimanapun, saya lihat dia belum lagi hafal kesemua bunyi. Takpe, take it easy anakku..

BBC Phonics

 Ini pek video tersebut. Beli di Early Learning Center (ELC).

Dalam pek video tu, ada diberi sekali satu carta alphabet. Bagus untuk anak-anak lihat dan ‘enhance‘ ingatan mereka.

Aktiviti Padankan

Berdasarkan pemerhatian ke atas 3 orang anak-anak saya dan beberapa kanak-kanak sebelum ni, saya lihat, sebelum mengenal huruf, seseorang kanak-kanak perlu ada kebolehan untuk mengenal bentuk, dan memadankan bentuk-bentuk yang sama. Tidak perlu tahu nama atau sebut. Cuma dapat tunjuk pun OK. Salah satu cara saya  buat untuk bantu dia mengenal dan memadankan objek ialah dengan menggunakan buku seperti ini:

Padankan

Buku ini sesuai untuk beginner. Lepas anak dah dapat padankan dengan senang, bolehlah beli buku yang lebih advance. Aqeel suka baca buku ni, sampai sekarang! 🙂

isi kandungan

Kanak-kanak perlu cari gambar-gambar yang ditunjukkan di dalam kotak (di bahagian tepi) di dalam ‘scene‘ yang ditunjukkan pada setiap mukasurat. Seronok bila duduk berehat sambil baca buku ni dengan anak-anak. Banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan untuk bantu anak-anak kuasai skil ini. Tapi, dalam post yang lain kot (in sha Allah). Nanti panjang sangat. 🙂

Apabila anak-anak dah ada kebolehan untuk memadankan objek-objek yang nyata atau disekeliling mereka, tahap seterusnya ialah untuk padankan huruf pula. Selagi mereka tiada kebolehan ni, susah juga untuk kenalkan huruf kepada mereka. Tak tahu bunyi atau nama huruf pun takpe. Kalau dapat tahu bunyi, Alhamdulillah.. 🙂

Lepas Aqeel lihat video yang saya kongsikan di atas, saya sengaja minta dia padankan huruf yang sama, daripada 2 bahan yang berlainan. Satu daripada buku alphabet dia, dan satu lagi saya print (gambar bola):

Match 2

Match

Ini masa dia baru masuk 2 tahun. Dia belum fasih bercakap lagi masa tu. Dan rupanya pada usia tu, kanak-kanak dah boleh kenal huruf. Saya tak pernah cuba seperti ini dengan kedua-dua anak sebelum ni, sebab sibuk dulu. Sekarang baru saya faham dan tahu (selepas real life practical. Hihi). MashaAllah, we learn from our children..

Dan saya juga cuba ‘buat’ huruf-huruf menggunakan playdoh, untuk lihat samada dia dapat cam atau tidak. Alhamdulillah gaya macam cikgu 🙂 (Gaya itu penting). Hihihi.

My Sounds Craft Book

Sebelum ini, Aqeel cuma belajar secara informal, iaitu, mana-mana bunyi yang dia dapat ‘tangkap’, Alhamdulillah. Dan saya biar je dia macam tu (dalam lebih kurang 6-7 bulan). Baru sekarang saya mahu mulakan mengajar secara sistematik kepada Aqeel. Saya gunakan sistem Jolly Phonics, iaitu, saya mengajar tak ikut susunan alphabet (a,b,c..) tetapi saya ikut fasa yang mereka gunakan. Contohnya, mereka mula dengan ajar huruf (s,a,t,i,p,n). Maka saya ikut sebegitu.

My Sounds Craft Book

Saya sediakan dia satu ‘buku’ untuk dia buat ‘craft’ setiap huruf. Semalam kami mulakan dengan huruf ‘s’. Aqeel sebut ‘ssssss’ sambil buat. Alhamdulillah dia dah kenal, maka senang sikit. Boleh download buku di sini ya dan personalized untuk anak-anak sendiri. 🙂 My Sound Craft Book_satipn. Saya sengaja buat extra 2 mukasurat di dalam worksheet tersebut, sekiranya saya mahu buat ulangkaji kesemua huruf-huruf yang dia telah belajar (satipn).

ssss

Saya potong bentuk ‘s’ seperti ular, dan minta dia tampalkan belang-belang ular tersebut. Seterusnya, kami tampal ‘s’ ini ke dalam buku ‘My Sounds Craft Book‘ dia.

ssss

Di bahagian bawah, saya letak 4 huruf ‘s’ untuk dia praktis tulis. Hihi ni la cara dia tulis:

Aqeel menulis

Seterusnya, saya beri Aqeel buku Jurnal, untuk dia praktis menulis. Kami baru mulakan aktiviti ‘jurnal’ ni semalam, selepas dapat inspirasi daripada blog ini: Journal With 3 Years Old. Sebelum ini, untuk kakak dan abang je. Setelah saya nampak dia ‘struggle‘ untuk tulis menggunakan pensil (walaupun saiz JUMBO), saya beri dia marker untuk dia tulis dalam jurnal. Nampak lebih senang. Dan semalam dengan gigih kami cari satu set marker JUMBO untuk dia. Hehehe.

Marker JUMBOMarker JUMBO

Jurnal

Saya gunakan buku yang keras, supaya tahan lama, seperti yang dicadangkan di dalam blog tersebut. 🙂 Saya suka tiru idea orang. Hihihi. Lihat, Aqeel cuba lukis ‘s’ macam saya buat, dan yang menariknya, dia juga cuba tulis garisan dari kiri ke kanan (2 garisan hijau melintang), kerana sebelum ini saya pernah ajar dia. SubhanAllah, ingat lagi dia.. Saya juga pegang jari dia, dan ikut bentuk ‘s’ daripada atas, supaya dia dapat ‘rasa’ bentuk ‘s’. Yang ini saya gunakan buku ‘montessori’, yang mana memang dah disediakan bentuk setiap huruf dengan menggunakan kertas pasir.

Yeaahh, itu perjalanan kami setakat ini, secara ringkas. May Allah help us to learn more, and to be consistent. Perlahan-lahan, lama-lama jadi bukit, in sha Allah. Yang penting, anak-anak tidak rasa tertekan dalam perjalanan tersebut, biiznillah..Dan subhanAllah, mesti sangat seronok untuk lihat jurnal dan segala hasil kerja ni, selepas 10 atau 20 tahun akan datang! 🙂 In sha Allah..

Sekian sahaja perkongsian kali ini. 🙂 Saya alu-alukan cadangan dan perkongsian daripada ibu-ibu lain, supaya kita dapat belajar sama-sama. 🙂 Segala yang baik daripada Allah dan segala kelemahan adalah daripada diri saya sendiri. Jazakumullahukhairan. 🙂


Leave a comment

Belajar Letter Sounds (Phase 3): Mr. Azrul’s Word Family

Assalamualaikum Mothers,

Semalam Alhamdulillah, saya ada kongsikan satu cara untuk tarik anak kedua saya, Azeem (4 tahun) untuk membaca. Dalam post ini, in sha Allah saya kongsikan satu cara untuk saya tarik dia belajar ‘bunyi’ phonemes (seperti ‘ai‘, ‘ay‘) Phase 3 yang perlu dia revise sebelum masuk Year 1.

Seperti yang telah saya kongsikan, sedikit mencabar hendak ajar Azeem language art. The normal worksheet sometimes works, sometimes does not work for him. 🙂 Dia tak berapa gemar duduk diam untuk menulis atau membaca atas meja. 🙂

Jadi, saya buat ini untuk ajar dia. Nampak dia suka, dan Alhamdulillah semua anak-anak participate sekali! Dapat ajar mereka untuk ‘work together’ in sha Allah. Moh saya kongsikan ya. 🙂

1. Mula2 saya ambil kad manila dan lipat dua. Kad manila biasa je.

2. Kemudian saya potong sikit untuk jadi bentuk rumah.

3. Maka ‘rumah’ ada 2 bahagian – bahagian luar, dan bahagian dalam. Potong 2 keping kertas untuk jadi ‘tingkap’ dan satu keping untuk jadi ‘pintu’.

House

Tada, jadi bahagian luar rumah. 🙂

4. Seterusnya, untuk bahagian ‘dalam’ rumah saya lukis macam rumah betul. Hehehe. Seronok dan excited anak-anak saya masa tu. Suka sangat diorang duk komen lukisan saya. Saya tak reti sangat lukis. Main lukis je, untuk seronok-seronok. 🙂 (Minta maaf gambar masa melukis tiada, sebab sibuk melukis)

5. Semangatlah anak-anak hendak mewarna bahagian dalam rumah ni. Sambil bercerita-cerita imaginasi mereka. Termasuk Aqeel! 🙂

mewarna

Aqeel la yang conteng atas tu! 🙂

aqeel mewarna

Hasil Aqeel mewarna! 🙂 Mula-mula kakak dan abang tak puas hati sebab diorang kata comot. Dan seperti biasa, saya terangkan bahawa itulah cara Aqeel mewarna. Lama-lama mereka terima. 🙂 Yang penting mereka ‘berjemaah’ buat kerja.

6. Bila bahagian dalam dah siap, Aleeyah tuliskan tajuk di atas bumbung rumah. Saya tanya mereka nak namakan apa keluarga ni, dan mereka kata nak namakan ‘Azrul’s family‘ (abah dia le..) 😛 Jadi ikut saja. 🙂

tulis

7. Hari berikutnya, Azeem tampal beberapa ‘ahli keluarga’ yang ada dibadannya bunyi ‘ai’ dan ‘a’. 🙂 Saya sediakan juga satu beg untuk setiap ‘ahli keluarga’ tersebut, supaya dia dapat lukis perkataan-perkataan yang dia baca. Boleh carik macam-macam resources di link ini: www.sparklebox.co.uk. Gambar ‘ahli keluarga’ ini saya dapat daripada link tersebut. 🙂

a

Azeem letak budak lelaki di dalam bilik tidur.

ai

‘Mr Azrul’ dalam dapur! Hihi, mungkin sebab abah mereka memang suka memasak! 🙂

lukis

Selepas saya bunyikan ‘ai‘, saya mintak dia eja ketiga-tiga perkataan yang ada di situ – rain, pain, train. Alhamdulillah dia dapat eja. Kemudian minta dia lukis atas beg. 🙂

a lukis

Ini pula dia lukis alien! 🙂

Yeaayyy! Itulah aktiviti yang saya buat bersama-sama anak-anak di rumah untuk tarik perhatian Azeem belajar ‘letter sound‘. Alhamdulillah dia suka. Mungkin dia tak sedar dia tengah belajar. 🙂 In sha Allah perlahan-lahan akan ditambah ‘ahli keluarga’ rumah ini, apabila dia dah kuasai sesuatu bunyi. Flash card biasa macam tak menarik perhatian dia.

Beberapa jam selepas itu, semasa dia sedang bermain, saya saja tanya dia,

How do we spellai‘?”

Alhamdulillah dia dapat beritahu jawapan yang betul. 🙂

Inilah rumah Mr. Azrul’s Word Family! 😛 Dah ada 2 orang ahli! 🙂

mr azrul's word family

interior

Sekian sahaja perkongsian kali ini! May Allah grant us health and energy to continue our Ramadhan journey.. 🙂

Jazakumullahukhairan.


1 Comment

How to Help Children to Learn Sight Words? : Step by Step

Assalamualaikum Mothers! 🙂

Di antara komponen-komponen yang penting untuk bantu anak-anak kecil belajar membaca Bahasa Inggeris ialah – Memperkenalkan Sight Words kepada mereka. Sekiranya ibu2 yang saya hormati belum baca post ‘Helping Young Children to Read: The Four Components’ , saya syorkan untuk baca entry tersebut dahulu ya, supaya dapat gambaran yang lebih jelas–> . Klik link di bawah untuk baca:

https://amomsjourney81.wordpress.com/2013/01/21/helping-young-children-to-read-the-four-4-components/

Sight Words

Sumber: http://www.education.com/

Seperti yang telah saya bincangkan sebelum ini, memperkenalkan sight words atau ada yang panggil high frequency words atau tricky words dapat banyak membantu anak-anak kita untuk menjadi ‘Confident Reader‘. Sesetengah sekolah/tadika tumpukan kepada Phonics sahaja, atau ada yang tumpukan kepada Sight Words sahaja, tetapi bagi saya, kedua-duanya penting dan saling berkaitan. Di sekolah anak-anak saya di sini juga, mereka pentingkan kedua-dua komponen – Phonics and Tricky Words untuk bantu pelajar-pelajar membaca.

Secara ringkas, sight words adalah perkataan-perkataan yang kita biasa guna dalam ayat English, contohnya seperti gambar di bawah:

11

Sekiranya kita dapat bantu anak-anak kenal dan hafal perkataan-perkataan ini,  insyaAllah akan lebih mudah untuk mereka mula membaca. Dan yang penting, apabila mereka dapat kenal, contohnya dapat kenal ‘I‘, ‘can‘ dan ‘run‘, dia sudah boleh baca satu ayat —> ‘I can run. MasyaAllah, seronok tau anak bila dapat membaca, walaupun cuma satu ayat. Ini dapat timbulkan keyakinan diri dan semangat untuk terus belajar membaca. By the Will of Allah. 🙂

OK, InsyaAllah saya kongsikan langkah demi langkah ya. Tetapi seperti selalu, saya suka katakan bahawa langkah-langkah ini bukan yang terbaik dan tidak perlu diikuti dengan rigid. Bergantung kepada anak-anak ya dan kreativiti ibu atau guru. 🙂

Ada 5 Langkah atau Steps:

  1. Picture Books
  2. Introduce Sight Words
  3. Enrichment
  4. Spelling
  5. Continuous Improvement and Monitoring

Oh ya sebelum tu, berdasarkan pengalaman dengan anak-anak, saya perhatikan:

Kebolehan membaca diperolehi dulu, baru diikuti dengan kebolehan mengeja dan menulis sight words. Jadi, jangan risau kalau lihat anak boleh baca sight words tapi tak dapat eja. One by one. 🙂

Step 1: Picture Books

Brown Bear Brown Bear What Do You See

Eric Carle adalah di antara penulis/ilustrator picture books yang terkenal

Objektif utama untuk mengajar anak-anak membaca ialah supaya mereka dapat faham segala bahan-bahan bacaan di sekeliling mereka – samada buku, surat khabar, bahan bacaan di internet, papan tanda dan sebagainya. Di era ini, kebolehan membaca boleh dikatakan ‘wajib’ supaya seseorang individu dapat berdikari dan menjalani kehidupan seharian. Dan yang penting ialah untuk anak-anak, serap pengetahuan yang ada disekeliling mereka. May Allah guide our children to easily absorb knowledge, except the knowledge contradicts to our faith.

Maka, adalah sangat penting untuk kita didik anak-anak untuk faham apa yang dibaca, sejak di awal usia. Kita tidak boleh cuma fokus membunyi dan mencantumkan huruf-huruf untuk membolehkan anak membaca sahaja. Mereka perlu biasa untuk baca buku supaya faham jalan cerita atau sesuatu perkara yang hendak disampaikan, bukan semata-mata untuk jawab soalan periksa di tadika. Ini selalu terjadi untuk subjek Bahasa Inggeris, apabila kanak-kanak tersebut tidak biasa menggunakan bahasa tersebut di rumah, tetapi ‘dipaksa’ untuk menguasai skil membaca Bahasa Inggeris dalam masa yang singkat.

Kids read

Pada pendapat saya, pembacaan dan pemahaman perlu seiring. They call this reading with meaning.

Saya percaya, sebagai seorang ibu, sekiranya saya mahu anak-anak mampu menguasai skil membaca beserta permahaman, saya perlu bantu mereka di rumah. Sejak bayi sebenarnya. Tidak boleh harapkan sekolah 100%, kerana di dalam kelas, guru ada 20 orang pelajar (mungkin lebih), dan perlu mengajar dalam masa yang singkat. Manakala, saya sebagai ibu, cuma mempunyai 3 orang anak. Maka, kualiti praktis membaca yang terbaik adalah dengan saya sebenarnya.

OK. Untuk menggalakkan pembacaan beserta pemahaman, ibu2 sekalian boleh mulakan dengan buku bergambar seperti di bawah:

Picture Book

Picture Book 2

Tiada perkataan langsung! 🙂 Cuma gambar untuk kita bincangkan dengan anak. Beri peluang untuk anak beri pendapat mereka sendiri berdasarkan gambar yang dilihat. Untuk reka cerita mereka sendiri. Ini dapat membantu anak untuk perlahan-lahan belajar memahami, melalui gambar yang mereka lihat. Tapi bagaimana kalau anak tak terkeluar satu perkataan pun? Hehehe. Takpe, bantu perlahan-lahan, beri sedikit hint, tanya apa yang dia nampak dalam gambar. Bincang mengikut kemampuan anak pada sesuatu masa. Ingat! Jangan letak harapan, baca dengan ikhlas dan gembira ya. 🙂

PENTING! Ada sesetengah yang berpendapat bahawa untuk membolehkan kanak-kanak membaca, mereka cuma perlu lihat tulisan semata-mata. Jangan lihat gambar. Saya berpendapat sebaliknya. Gambar banyak membantu untuk anak faham apa yang sedang dibaca. Dan mereka sangat seronok tengok gambar! Sekiranya mereka hendak buat cerita sendiri, buatlah. Asalkan bahagia. 🙂 Ini sebenarnya dapat membantu kanak-kanak untuk memupuk skil seterusnya, iaitu berkebolehan untuk menulis cerita.

Buku ini adalah di antara buku di dalam siri Reading Line – Vocabulary Kit terbitan Scholastic.

20131005_141125

Tidak perlu hadkan jenis buku seperti buku di atas sahaja ya. Any picture book is good, especially those with good content or story line. Sekiranya anda lebih gemar buku yang mempunyai tulisan, saya sarankan pilih buku yang mempunyai ayat-ayat yang pendek. Sekiranya anak-anak belum boleh membaca atau baru mula membaca, elakkan daripada memilih buku yang mempunyai jalan cerita panjang berjela. Anak2 mudah bosan, dan kita pun akan penat nak baca! 🙂 Contoh buku yang saya gunakan di rumah ialah seperti ini:

Hedgehog 1

Hedgehog 2

Hedgehog 3

Saya suka pilih picture book yang mempunyai ilustrasi menarik, ayat yang ringkas dan mempunyai jalan cerita yang bagus. Saya suka beri keutamaan kepada picture book yang mengajar nilai-nilai murni.

Step 2 : Introduce sight words

Step seterusnya –> Kita boleh mula perkenalkan sight words kepada anak, perlahan-lahan. Dalam masa yang sama, teruskan membaca picture books dengan anak. Walaupun anak sudah boleh membaca, teruskan. Supaya anak dapat terus perkembangkan vocabulary, dan pengetahuan.

Ada 3 cara untuk saya perkenalkan sight words kepada anak-anak:

  • Buku cerita.
  • Kad.
  • Siri Peter and Jane.

Buku Cerita

Alhamdulillah, sekarang di pasaran ada buku-buku yang ditulis, khas untuk memperkenalkan sight words kepada anak-anak kecil. Saya perhatikan, anak-anak saya lebih berminat untuk belajar kerana ia ada jalan cerita. Walaupun jalan ceritanya tidak se’cantik’ buku biasa (seperti picture book), kerana penggunaan perkataan yang terhad, tetapi dengan kombinasi gambar yang di lukis untuk memberi gambaran jalan cerita, anak-anak dapat faham cerita yang hendak disampaikan.

Mulakan dengan buku yang memperkenalkan cuma satu sight word, contohnya:

I

Cuma ada satu perkataan – ‘I’. 🙂 Kemudian, boleh tingkatkan bilangan sight words apabila nampak anak dah boleh kenal dan baca sight words yang pernah diperkenalkan sebelumnya:

Initial

Vocab 1

Lihat, sight words yang sama (we, can) diulang berkali-kali. Dan selalunya buku sebegini memang mempunyai lukisan menarik yang dapat menggambarkan jalan cerita.

wpid-PicsArt_1373269029203.jpg

Bila anak dah mula yakin, boleh perkenalkan ayat yang lebih panjang. Seperti gambar di atas.

Satu lagi jenis buku yang saya gunakan ialah:

Sight word Readers

Untuk perkenalkan perkataan ‘will‘ dan ‘fly‘.

SWR1

SWR2

Kesemua buku ini adalah terbitan Scholastic:

  1. Reading Line – Vocabulary Kit
  2. Everyday Book Box (Red) – for Beginner
  3. Sight Word Readers

Ini kotak Everyday Book Box, dan gambar di bawahnya ialah buku-buku yang ada dalam kotak. Banyak! 🙂

EBB

EBB In

Antara hobi Aqeel ialah ‘memunggah’ keluar buku-buku ni. 😛

Boleh ke http://scholastic.com.my/en/education/scholastic-reading-programmes untuk maklumat lanjut.

Ini adalah contoh Aleeyah baca jenis buku yang menggunakan perkataan berulang-ulang. Ia dapat bantu dia hafal perkataan-perkataan tersebut. Ini masa dia di Foundation Stage.

Kad

‘Saya lihat, saya hafal!’

Satu ‘slogan’ yang saya lihat penting untuk bantu anak-anak membaca. Bagi peringkat awal, iaitu semasa anak di tahap baru mula menghafal perkataan-perkataan untuk di baca atau di dalam proses membiasakan diri dengan bunyi-bunyi huruf, adalah bagus untuk dia dapat lihat perkataan-perkataan atau huruf-huruf tersebut setiap hari. Lama-lama akan masuk dalam minda separuh sedar dia, dan insyAllah dia akan mudah hafal perkataan-perkataan tersebut.

Berdasarkan pengalaman dengan anak dan beberapa kanak-kanak yang lain, saya lihat ‘waktu’ yang agak mencabar adalah ketika mereka berada di fasa – mengenal huruf, mengenal perkataan-perkataan dan mencantumkan bunyi-bunyi huruf untuk membentuk sebuah perkataan. Kemudian sedikit mencabar untuk bantu mereka baca ayat-ayat ringkas. Pada masa tu sahaja. Seterusnya, insyaAllah apabila mereka sudah mula faham ‘konsep’ membaca, senang. Mereka insyaAllah boleh hafal perkataan-perkataan baru dengan sekali tengok atau sekali baca sahaja. Jadi pada masa ini, kita sudah tidak perlu pamerkan perkataan-perkataan baru di rumah. Cukup sekadar membaca buku.

sight words

Takpe lah kalau rumah macam tadika jugak! 🙂

Tampal satu demi satu. Contohnya, hari ni, anak belajar perkataan ‘I’. Maka tampal ‘I’ sahaja. Apa yang saya buat ialah, saya baca dahulu dengan anak buku yang saya tunjukkan di atas. Kemudian saya tampalkan kad pula. Atau, apabila anak buat latihan (insyaAllah akan diterangkan dalam Step 3: Enrichment), saya letakkan perkataan-perkataan baru berdasarkan apa yang dipelajari. Keesokan harinya, ulang perkataan-perkataan tersebut. Minta dia yang sebut dan tunjukkan sendiri. Terus tambah bilangan perkataan mengikut kemampuan anak.

Boleh dapatkan kad-kad ini di link di bawah:

http://www.sparklebox.co.uk/literacy/vocabulary/#.UoWXM8ROK2c

http://www.education.com/grade/kindergarten/

Kad yang berwarna macam ni pun menarik! 🙂

Contoh flash card

I think below check list is quite useful to help us, mothers, to know which words to introduce to our children, by phases. But again, ikut pilihan kita. Sebaiknya mulakan dengan perkataan yang mudah seperti ‘I’, ‘am’, dan sebagainya. Tidak perlu risau kalau anak tidak dapat eja. Fokus dahulu kepada membaca.

Letters and sounds: High Frequency Words Checklist

Phase 2

a

an

as

at

if

in

is

it

of

off

on

can

dad

had

back

and

get

big

him

his

not

got

up

mum

but

the

to

I

no

go

into

Phase 3

will

that

this

then

them

with

see

for

now

down

look

too

he

she

we

me

be

was

you

they

all

are

my

her

Phase 4

went

It’s

from

children

just

help

said

have

like

so

do

some

come

were

there

little

one

when

out

what

Phase 5

don’t

old

I’m

by

time

house

about

your

day

made

came

make

here

saw

very

put

oh

their

people

Mr

Mrs

looked

called

asked

could

Boleh jugak buat dalam bentuk bookmarks. 🙂 Klik link untuk download:

Bookmarks

http://www.sparklebox.co.uk/2656-2660/sb2660.html#.UoWl3sROJKM

Siri Peter and Jane

Siri ni agak glamer di Malaysia. 🙂 Saya pun suka juga guna buku ni, tapi seperti yang saya telah terangkan di entry sebelumnya, buku ni agak membosankan. Jadi saya tak guna lama. Saya berhentikan Aleeyah pakai buku ni apabila dia sudah boleh membaca dengan lancar buku nombor 5. Kemudian saya berikan dia buku-buku yang mempunyai jalan cerita yang menarik atau informasi yang bagus. Sebab, again, tujuan membaca ialah untuk mendapatkan pengetahuan dan melatih pemahaman, bukan tertumpu kepada kebolehan membaca semata-mata.

Untuk peringkat awal, buku ini banyak membantu. Kerana ia ulang-ulang perkataan-perkataan yang sama. Dan perhatikan, bilangan perkataan ditambah sedikit demi sedikit. Konsepnya sedikit berbeza dengan jenis buku cerita yang telah saya bincangkan di atas.

pj2

pj1

pj3

Step 3 : Enrichment

Worksheets

Saya juga beri anak-anak buat latihan sight word di rumah. Saya dapati, ini banyak dapat membantu anak-anak untuk menguasai sight words, berbanding sekiranya saya biar sahaja untuk mengharapkan latihan di sekolah semata-mata. SubhanAllah, saya suka sangat pack di bawah ni. Ini merupakan sebuah program lengkap, dalam bentuk fail, terbitan Scholastic untuk membantu anak-anak kecil menguasai sight words secara sistematik. Kita boleh buat salinan sebanyak mana kita mahu, jadi saya suka. 🙂

Sight Words

Ada penerangan bagaimana hendak kita gunakan program ini.

Lesson Plan

Dan SubhanAllah, ada lesson plan untuk setiap minggu, dan setiap hari! Sekiranya anda adalah pemilik tadika, dan tercari-cari satu program untuk mengajar pelajar-pelajar membaca Bahasa Inggeris, saya cadangkan program ini. Tetapi ini cuma ‘cover‘ sight words sahaja, tidak meliputi program Phonics.

Lesson Plan Example

Saya guna ini di rumah. Heheh. Over sikit, tapi takpe, saya puas hati, dan senang sebab ada langkah demi langkah. Secara jujur, takde lah saya ikut langkah demi langkah, sebab tak sempat. 🙂 Apa yang saya buat ialah saya ‘copy‘ semua latihan yang diberi, dan bukukan. Kemudian, saya beri latihan mengikut sususan (bermula daripada Week 1, Day 1). Saya tak buat buku tebal, saya pecahkan kepada beberapa bahagian. Jadi takde lah anak ‘takut’ tengok buku tebal sangat! 🙂

Buku

Saya kongsikan sedikit contoh latihan ya. Daripada sangat basic, latihan dipertingkatkan perlahan-lahan kepada yang lebih rumit. Ada pelbagai bentuk latihan – menulis, mengisi tempat kosong, melukis, menjawab soalan pemahaman, dan sebagainya. Jadi anak tak bosan kena buat benda yang sama. Dan saya tidak perlu ‘pecah’ otak nak cari latihan yang perlu diberikan. Minta maaf di atas gambar yang agak kabur. 🙂

Latihan 1

Latihan 2

Latihan 3

Latihan 4

Latihan 5

Latihan di atas, Aleeyah buat masa dia berada di Foundation Stage. Saya lihat masa tu dia kurang lancar sedikit membaca. Sekarang, sebab di sekolah sudah banyak latihan mengeja, jadi saya tak berapa buat sangat untuk Aleeyah. Muahahaha. Saya tumpukan kepada Azeem pula. Azeem baru tahu satu perkataan – ‘I’. Hihihi.

Scholastic juga ada buku-buku latihan menarik yang lain untuk membantu anak-anak kita menguasai sight words. Boleh lawat website Scholastic yang saya telah berikan di atas ya. 🙂 Atau boleh saja google ‘sight word worksheet‘, insyaAllah keluarlah latihan-latihan yang anda perlukan. Saya lebih gemar guna buku, sebab memang di susun mengikut senang ke lebih rumit. Jadi saya tak pening! 🙂 Setakat ini, di Malaysia, saya lihat buku-buku di Scholastic lebih fokus dan ‘user friendly‘, serta menarik.

Games

Boleh jugak main games dengan mereka, ikut kreativiti. Seperti contoh:

Step 4 : Spelling

1

Apabila anda lihat anak sudah boleh membaca dengan lancar beberapa perkataan, boleh lah mula untuk bantu dia mengeja pula. Tetapi AWAS! sekiranya anda lihat anak stress (sebab kebolehan mengeja sebenarnya memerlukan daya fikir yang lebih tinggi), chill! Tidak perlu paksa dia. Bantu perlahan-lahan. Fokus kepada tambah bilangan sight word untuk dibaca, dan buat latihan menulis perkataan-perkataan tersebut.

Oleh kerana saya pernah kongsi satu entry tentang Spelling, saya rasa tidak perlu lah saya ulang semula ya. Anda boleh klik link di bawah untuk baca perkongsian saya bagaimana untuk ajar anak mengeja:

https://amomsjourney81.wordpress.com/2013/10/06/jom-tolong-anak-anak-mengeja-spelling/

Kebolehan mengeja sight words ini adalah untuk membantu anak menguasai tahap seterusnya –> Menulis ayat, seterusnya cerita sendiri dalam Bahasa Inggeris.

Step 5 : Continuous Monitoring and Improvement

Yeaaaahh! Macam projek di tempat kerja, ‘projek’ kita di rumah juga kena dipantau berterusan. Hehehe. Supaya momentum berterusan. Saya juga pernah kongsikan tentang kepentingan mengekalkan rutin di rumah, supaya kanak-kanak faham dan bertindak mengikut rutin. Jadi, kita tidak perlu ‘push‘ mereka setiap kali hendak belajar atau melakukan sesuatu.

Boleh gunakan Word Mat ini untuk check samada anak ingat atau tidak perkataan-perkataan yang baru dipelajari. Boleh laminate untuk tahan lebih lama. Kalau tak dapat setiap hari, dapat setiap minggu pun Alhamdulillah.. 🙂 Klik link di bawah untuk download:

Word Mat

http://www.sparklebox.co.uk/1671-1675/sb1671.html#.UoW1U8ROJKM

Langkah-langkah yang saya kongsikan di atas boleh diulang banyak kali, mengikut kesesuaian dan masa.

Terus lihat perkembangan anak-anak. Terus terlibat dalam proses pembelajaran anak-anak. Kajian mendapati bahawa seseorang kanak-kanak yang mendapat bantuan dan sokongan untuk belajar, oleh ibu bapa atau penjaga di rumah, akan lebih mudah untuk ‘excel‘ dan mudah mengikuti silabus yang diajar di sekolah. 

May Allah make easy for us, mothers, to help our children. May Allah grant us the ‘ikhlas’ in educating our children, with patience. Sekian perkongsian kali ini. Jazakumullahukhairan! 🙂